GEOGRAFIA klasa VII. Rzeki w Polsce i Europie. |
GEOGRAFIA KLASA VII Temat: Rzeki w Polsce i Europie. Scenariusz lekcji geografii z wykorzystaniem tablicy interaktywnej Iwona Jarzębińska - nauczyciel Czas: 45 minut
Cel główny: Przyrodnicze i gospodarcze znaczenie rzek w Polsce. Cele operacyjne: a)Wiadomości: Uczeń:
b)Umiejętności: Uczeń:
c)Postawy: Uczeń:
Metody:
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa. Środki dydaktyczne:
Przebieg lekcji: Faza wprowadzająca
1.Podczas krótkiego wykładu nauczyciel przypomina poznane na lekcjach przyrody zagadnienia związane z budową rzeki. 2.Nauczyciel wyjaśnia pojęcia: dorzecze, dział wodny, zlewisko oraz wskazuje na asymetrię dorzeczy polskich rzek głównych – wyświetla na tablicy mapę interaktywną przedstawiającą główne dorzecza Polski. 3.Uczniowie na mapie interaktywnej wskazują dorzecza i otaczające je obszary. 4.Projekcja filmów „Wisła”, „Walory przyrodnicze Wisły” 5.Uczniowie na podstawie obejrzanych filmów omawiają system rzeczny i walory przyrodnicze rzeki Wisły. 6.Uczniowie wykonują z pomocą podręcznika zadania w zeszycie ćwiczeń (S.40). 7.Nauczyciel wyświetla na tablicy ćwiczenie interaktywne „Dopływy głównych rzek Polski” https://learningapps.org/display?v=pu02vha5318, a następnie podsumowuje pracę uczniów. 8.Uczniowie wykonują z pomocą atlasu kolejne zadanie w zeszycie ćwiczeń (S.41) dotyczące obszarów chronionych znajdujących się w dolinach Wisły i Odry. 9.Uczniowie metodą „burzy mózgów” podają znaczenie gospodarcze polskich rzek i zapisują je w zeszycie. Faza podsumowująca
|