BIOLOGIA klasa VII. Budowa i czynności układu wydalniczego |
Scenariusz lekcji z wykorzystaniem tablicy interaktywnej. Ewa Socha – nauczyciel Czas trwania: 1 godz. lekcyjna Temat lekcji: Budowa i czynności układu wydalniczego. Cel ogólny: Poznanie budowy i funkcjonowanie układu wydalniczego. Cele operacyjne: a) Wiadomości: Uczeń:
b) Umiejętności: Uczeń:
c) Postawy: Uczeń:
Metody i formy nauczania
Formy organizacyjne nauczania, uczenia się: praca indywidualna, praca zespołowa. Środki dydaktyczne: model anatomiczny człowieka, tablica interaktywna, Multimedialny atlas anatomiczny- Nowa Era, Multiteka – Nowa Era, podręcznik do biologii klasa 7 Puls życia, zeszyt ćwiczeń, zeszyt przedmiotowy, schemat nefronu, tabela, platforma e-podręczniki. Przebieg lekcji. Czynności wstępne:
Realizacja tematu: 1. Na podstawie podręcznika (s. 153 ) uczniowie szukają informacji
2. Zapis tematu lekcji na tablicy interaktywnej. Przepisanie z podręcznika definicji wydalania. 3. Projekcja filmiku z Multiteki Nowej Ery na tablicy interaktywnej – Sposoby usuwania zbędnych i szkodliwych substancji z organizmu. Usystematyzowanie wiadomości. Zwrócenie uwagi na różnicę pojęć wydalanie a defekacja. Uzupełnienie tabelki.
4. Wyświetlenie na tablicy interaktywnej schematu budowy układu wydalniczego człowieka-Multimedialny atlas anatomiczny.
5.Uczniowie na podstawie podręcznika określają funkcje narządów układu wydalniczego podświetlonych na tablicy interaktywnej. Zapis w zeszycie: Układ wydalniczy składa się z :
6. Omówienie budowy nerki na podstawie Multimedialnego atlasu anatomiczny na tablicy interaktywnej i schematu w podreczniku. Praca samodzielna z zeszytem ćwiczeń - s.77 zad.5. ( samodzielne podpisanie schematu budowy nerki). 7. Omówienie budowy nefronu na podstawie Multiteki na tablicy interaktywnej i przygotowanego przez nauczyciela schematu. 8. Jak powstaje mocz? Czym rózni się mocz pierwotny od ostatecznego? Próba odpowiedzi na pytanie po projekcji na tablicy interaktywnej filmiku z Multiteki. Sformułowanie krótkiej notatki i wklejenie schematu do zeszytu.
Część podsumowująca: Rozwiązanie testu sprawdzającego wiedzę na platformie –e-podręczniki na tablicy interaktywnej.
|