Wróć AKTYWNA TABLICA BIOLOGIA klasa VII. Budowa i czynności układu wydalniczego
BIOLOGIA klasa VII. Budowa i czynności układu wydalniczego

Scenariusz lekcji z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.

Ewa Socha – nauczyciel

Czas trwania: 1 godz. lekcyjna

Temat lekcji: Budowa i czynności układu wydalniczego.

Cel ogólny: Poznanie budowy i funkcjonowanie układu wydalniczego.

Cele operacyjne:

a) Wiadomości: Uczeń:

  • - wymienia nazwy szkodliwych produktów przemiany materii
  • - wymienia nazwy narządów budujących układ wydalniczy człowieka i opisuje ich rolę
  • - wyróżnia warstwy nerki - wymienia nazwy składników moczu pierwotnego i ostatecznego - wyjaśnia mechanizm powstawania moczu

b) Umiejętności: Uczeń:

  • - rozpoznaje narządy budujące układ wydalniczy
  • - wykazuje związek narządu z jego funkcją
  • - analizuje proces powstawania moczu pierwotnego i ostatecznego
  • - porównuje skład moczu pierwotnego i ostatecznego

c) Postawy: Uczeń:

  • - dąży do pogłębiania wiedzy w celu lepszej obserwacji swojego stanu zdrowia

Metody i formy nauczania

  • a) obserwacyjne: obserwacja obiektów z zasobów tablicy interaktywnej.
  • b) słowno – oglądowe : praca z podręcznikiem, schematem, zeszytem ćwiczeń, pogadanka,
  • c) sprawdzające wiedzę : test multimedialny z wykorzystaniem tablicy interaktywnej na platformie – e podręczniki.

Formy organizacyjne nauczania, uczenia się: praca indywidualna, praca zespołowa.

Środki dydaktyczne: model anatomiczny człowieka, tablica interaktywna, Multimedialny atlas anatomiczny- Nowa Era, Multiteka – Nowa Era, podręcznik do biologii klasa 7 Puls życia, zeszyt ćwiczeń, zeszyt przedmiotowy, schemat nefronu, tabela, platforma e-podręczniki.

Przebieg lekcji.

Czynności wstępne:

  • Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności,
  • Wprowadzenie do tematu lekcji: krótka rozmowa nt. sposobów usuwania zbędnych substancji z organizmu na podstawie wiedzy i doświadczeń uczniów.

Realizacja tematu:

1. Na podstawie podręcznika (s. 153 ) uczniowie szukają informacji

  • - Co to jest wydalanie? Jakie szkodliwe substancje powstają podczas procesu przemiany materii?

2. Zapis tematu lekcji na tablicy interaktywnej. Przepisanie z podręcznika definicji wydalania.

3. Projekcja filmiku z Multiteki Nowej Ery na tablicy interaktywnej – Sposoby usuwania zbędnych i szkodliwych substancji z organizmu. Usystematyzowanie wiadomości. Zwrócenie uwagi na różnicę pojęć wydalanie a defekacja.

Uzupełnienie tabelki.


Produkty zbędne i szkodliwe Proces
Układ oddechowy Wydychane powietrze- Wydalanie
Układ wydalniczy Mocz - Wydalanie
Układ pokarmowy Kał - Usuwanie - defekacja
skóra
Pot- Wydalanie

 

4. Wyświetlenie na tablicy interaktywnej schematu budowy układu wydalniczego człowieka-Multimedialny atlas anatomiczny.

  • Korzystając atlasu uczniowie wymieniają nazwy narządów budujących układ wydalniczy i odszukują wymienione narządy na schemacie anatomicznym człowieka w podręczniku i na modelu.

5.Uczniowie na podstawie podręcznika określają funkcje narządów układu wydalniczego podświetlonych na tablicy interaktywnej.

Zapis w zeszycie: Układ wydalniczy składa się z :

  • - dwóch nerek -dwóch moczowodów
  • -pecherza moczowego -cewki moczowej

6. Omówienie budowy nerki na podstawie Multimedialnego atlasu anatomiczny na tablicy interaktywnej i schematu w podreczniku. Praca samodzielna z zeszytem ćwiczeń - s.77 zad.5. ( samodzielne podpisanie schematu budowy nerki).

7. Omówienie budowy nefronu na podstawie Multiteki na tablicy interaktywnej i przygotowanego przez nauczyciela schematu.

8. Jak powstaje mocz? Czym rózni się mocz pierwotny od ostatecznego? Próba odpowiedzi na pytanie po projekcji na tablicy interaktywnej filmiku z Multiteki.

Sformułowanie krótkiej notatki i wklejenie schematu do zeszytu.

  • W nerce znajduje się około miliona nefronów. Nefrony składają się z ciałka nerkowego i kanalika nerkowego. Ciałko nerkowe to kłębuszek nerkowy - siateczka naczyń włosowatych otoczona torebką Bowmana. W kłębuszku poprzez filtrację krwi powstaje mocz pierwotny. W kanalikach nerkowych odzyskuje się część potrzebnych substancji - m.in. wodę, sole mineralne i formuje się mocz ostateczny, który przez miedniczkę nerkową, moczowody, pęcherz moczowy, cewkę moczową jest wydalany na zewnątrz.

Część podsumowująca: Rozwiązanie testu sprawdzającego wiedzę na platformie –e-podręczniki na tablicy interaktywnej.

  • Podanie zadania domowego. Zeszyt ćwiczeń s.76-78 zad.1,2,3,6,7
 
Wróć AKTYWNA TABLICA BIOLOGIA klasa VII. Budowa i czynności układu wydalniczego