● Podsumowanie pracy koła naukowego

TO MY "MALI ODKRYWCY"

Koło naukowe Mali Odkrywcy rozpoczęło swoją działalność w październiku 2021 r. Uczestnikami koła byli uczniowie klasy III w składzie: Emilia Cieliczka, Artur Ciuba, Emilia Martynowska, Patryk Mazurek, Franciszek Winiarz, Tymoteusz Wojdyło i Aleksander Woś.

 

Założeniem pracy koła było rozbudzenie i rozwijanie pasji badawczej uczniów w młodszym wieku szkolnym, poszerzenie wiadomości i umiejętności z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej i matematycznej o treści wykraczające poza podstawę programową z wykorzystaniem szerokiej gamy metod aktywizujących oraz przybliżenie dzieciom prostych metod badawczych, zapoznających z podstawami nauk matematyczno-przyrodniczych i dającymi namiastkę pracy przyrodnika – naukowca. W ramach zajęć realizowano ogólnopolski program edukacyjny „Być jak Ignacy”.

Program miał charakter konkursu. W tegorocznej edycji wzięło udział ok. 3000 kół naukowych z całego kraju, a do konkursu przystąpiło ponad 2200 grup, w tym koło naukowe Mali Odkrywcy z SP w Tuligłowach. Wykonaliśmy pracę dotyczącą jednego z realizowanych etapów „Makieta - wielkie konstrukcje”. Koło uzyskało za pracę 50250 punktów/ 66000 pkt. W całym konkursie można było uzyskać 100 000 punktów. Mali Odkrywcy zdobyli 83550 punktów i uplasowali się na 46 miejscu w Polsce. Jesteśmy dumni z tak wysokiego wyniku.
Zrealizowane zadania dotyczyły następujących bloków tematycznych: Podróże badawcze i nawigacja. Podniebne osiągnięcia. Mózg, nauka i informacje.Badania przyrody. Wielkie konstrukcje i maszyny proste. Przemijający czas. Kosmos. Wynalazki Ignacego Łukasiewicza.
Pierwszy etap zajęć poświęcony był podróżom badawczym i nawigacji. Uczniowie poznali terminy związane z żeglugą, historię pierwszych podróżników oraz najbardziej spektakularne odkrycia w morzu i oceanie. Poszerzyli wiadomości dotyczące życia na biegunie polarnym, poznali słynnego badacza Antarktyki - Henryka Arctowskiego i jego dokonania. Poznali także skutki globalnego ocieplenia, dowiedzieli się dlaczego topnieją lodowce i jakie są tego konsekwencje. Na koniec etapu dzieci poznały strefy czasowe kuli ziemskiej, działanie GPS oraz właściwości i zastosowanie magnesu.
Drugi etap programu dotyczył podniebnych osiągnięć. Uczniowie wzbogacili swoją wiedzę o historię lotnictwa, dowiedzieli się jak latają samoloty, rakiety, helikoptery. Poznali polskiego naukowca, konstruktora lotniczego - Adama Ostaszewskiego oraz dowiedzieli się z jakimi wyzwaniami mierzą się astronauci.
Kolejny etap programu wprowadził dzieci w tematykę mózgu, jego funkcji i budowy. Dzieci dowiedziały się też czym są iluzje optyczne, utrwaliły wiadomości dotyczące zmysłów oraz dowiedziały się w jaki sposób można poprawić koncentrację. Uczniowie wzięli również udział w wirtualnym spotkaniu z Panią Eweliną Knapską - biolożką, doktor habilitowaną nauk medycznych.
Czwarty etap programu dotyczył badań przyrody. Uczniowie poznali wybrane gatunki zwierząt, ich środowisko i cechy.  Dowiedzieli się po co tworzone są parki narodowe w Polsce i jak się w nich zachowywać. Obejrzeli wywiad z Łukaszem Bożyckim - doktorem nauk biologicznych, fotografem, dziennikarzem, autorem programów przyrodniczych.
Wielkie konstrukcje i maszyny proste to tematyka kolejnego etapu programu. Bohaterem zajęć był Kazimierz Gzowski - polski i kanadyjski inżynier i budowniczy, który jako pierwszy zbudował most kolejowy łączący Stany Zjednoczone z Kanadą.
Szósty etap pracy dotyczył przemijającego czasu. Dzieci poznały kolejnego naukowca -Miłosza Giersza - polskiego archeologa, który przebywa na wyprawie w Peru. Dowiedziały się na czym polega praca archeologa i paleontologa oraz zapoznały się z niektórymi dinozaurami.
Kosmos to ulubiony temat Małych Odkrywców. Uczniowie poznali planety Układu Słonecznego i ich cechy, dowiedzieli się, jak wygląda praca astronauty oraz w jaki sposób bada się obecnie planety i przestrzeń kosmiczną. Obejrzeli flm przedstawiający życie na prawdziwej stacji kosmicznej oraz wywiad z Eweliną Ryszawą, która wzięła udział w misji kosmicznej InSigh. Na zakończenie etapu wykonali zadanie od naukowca - żagiel deorbitacyjny .
Ostatni etap programu dotyczył Ignacego Łukasiewicza, wynalazcy lampy naftowej.
W ramach zajęć zorganizowano Dzień Naukowca poświęcony Patronowi Roku - Ignacemu Łukasiewiczowi oraz podsumowaniu, w formie prezentacji, działalności koła. Zaprezentowano również wystawę prac oraz eksperymenty uczniowskie. W ramach programu zorganizowano szkolny konkurs „Ekowynalazki”.
Mali Odkrywcy przygotowali również pracę konkursową - makietę związaną z realizowaną tematyką wielkich konstrukcji.
Na zakończenie kolejnych etapów dzieci wykonały zadania projektowe:
  • 1.Modele kompasów.
  • 2.Modele samolotów i rakiet.
  • 3.Mapę myśli „Mózg”.
  • 4.Album „Nasza przyroda” .
  • 5. Maszynę prostą, czyli studnię.
  • 6.Makietę dinozaury.
  • 7.Makietę Układu Słonecznego oraz makietę faz Księżyca.
  • 8.Doświadczenia ze światłem.
W ramach zajęć uczniowie przeprowadzili również doświadczenia i eksperymenty:
  • 1.Dlaczego topnieją lodowce i jakie są tego konsekwencje.
  • 2.Krystalizacja soli.
  • 3.Jak startuje rakieta?
  • 4.Wulkan.
  • 5.Wędrująca woda.
  • 6.Znikająca woda.
  • 7.Powstawanie tęczy.
  • 8.Lampa lawa.
  • 9.Tańczące rodzynki.
  • 10.Ciecz nieniutonowska.
  • 11.Samonadmuchujący się balon.
  • 12.Dzbanek pełen kropli.
  • 13.Kolorowy deszcz.
  • 14.Tęcza z cukierków.
  • 15.Malowanie na mleku.
Po realizacji pierwszego etapu koło naukowe Mali Odkrywcy zostało nominowane do Nagrody Publiczności. Konkurs polegał na głosowaniu na platformie www.facebook.com/bycjakignacy. Dziękujemy za oddane głosy.
Efekty pracy koła prezentowane były na gazetkach tematycznych na korytarzu i w klasie, a także na stronie internetowej i Facebooku szkoły, na stronie internetowej Gminy Rokietnica oraz Facebooku Gminy Rokietnica i  Centrum Kultury i Promocji w Rokietnicy oraz w prasie lokalnej i stronie internetowej Gazety Jarosławskiej i Ekspresu Jarosławskiego.
Opiekun koła dziękuje uczniom kl. 3 za wielkie zaangażowanie i wspaniałą zabawę w ramach programu „Byc jak Ignacy”.
  1. Praca końcowa „Makieta -wielkie konstrukcje”
  2. Wystawa „Bez nich rzeczywistość byłaby inna”
  3. Z działalności koła naukowego Mali Odkrywcy-prezentacja w formie PDF
  4. Wyniki konkursu „Ekowynalazki”
  5. Dzień Naukowca - Rok Ignacego Łukasiewicza - Eksperymenty uczniowskie