Wróć ● INNOWACJE PEDAGOGICZNE „Sketchnoting in my notebook”, czyli myślenie wizualne jako alternatywna forma tworzenia notatek z lekcji.
„Sketchnoting in my notebook”, czyli myślenie wizualne jako alternatywna forma tworzenia notatek z lekcji.
Środa, 20 Październik 2021 19:40

Od listopada 2021 do czerwca 2022 wdrażana jest w klasach IV-VIII innowacja pedagogiczna „Sketchnoting in my notebook”, czyli myślenie wizualne jako alternatywna forma tworzenia notatek z lekcji. Celem tej innowacji jest zachęcenie uczniów do tworzenia notatek w sposób sprzyjający nauczaniu i uczeniu się - w formie graficznej, wykorzystując różne techniki: hasła, kształty, linie, strzałki, ikony, symbole.

 

Metoda sketchnotingu jest wykorzystywana na lekcjach dydaktycznych z języka angielskiego podczas wprowadzania słownictwa oraz prezentowania nowych zagadnień gramatycznych.

„Sketchnoting” bazuje na naturalnej skłonności ludzkiego mózgu do myślenia obrazami. Poprzez wprowadzenie tej metody na lekcjach rozwija się u uczniów takie kompetencje jak kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość, czyli kreatywne przetwarzanie i prezentowanie informacji oraz umiejętność uczenia się.

Cele główne:

  • ·Zapoznanie uczniów z wiedzą na temat elementów notatki wizualnej, ćwiczenia praktyczne w doskonaleniu tworzenia notatek, klasyfikacja treści za pomocą krótkich opisów, ikon czy obrazów.

  • ·Rozwijanie kompetencji językowych poprzez tworzenie notatek dotyczących zagadnień gramatycznych i leksykalnych z języka angielskiego, ale także wykorzystanie ich na innych lekcjach.

  • Motywowanie uczniów do bycia kreatywnym, innowacyjnym, samodzielnym i odpowiedzialnym w organizowaniu procesu uczenia się.

    ·Organizowanie procesów edukacyjnych w sposób sprzyjający nauczaniu i uczeniu się, w taki sposób, by wykorzystać te umiejętności do dalszego rozwoju osobistego i zawodowego.

    ·Inspirowanie uczniów do poszukiwania nowatorskich rozwiązań, sposobów uczenia się.

Cele szczegółowe:

  • ·poprawa koncentracji na lekcjach,

    ·zaangażowania uczniów na lekcjach, co może się przełożyć na poprawę wyników szkolnych,

    ·ułatwienie rozumienia i zapamiętania treści lekcji,

    ·przygotowanie uczniów do samodzielności w tworzeniu notatek,

    ·swobodne posługiwanie się elementami alfabetu wizualnego,

    ·poprawa estetyki notatek uczniowskich, zeszytów szkolnych,

    ·kształtowanie u uczniów kreatywności, wiary w siebie, swoje możliwości,

    ·uatrakcyjnienie procesu kształcenia,

    ·doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela poprzez wprowadzanie nowoczesnych metod nauczania.

Metoda ta spełnia wymogi edukacyjne zawarte w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego, czyli budowanie repertuaru technik służących samodzielnej pracy nad językiem, współdziałanie w grupie, stosowanie strategii komunikacyjnych, w tym strategii kompensacyjnych, budowanie świadomości językowej oraz kładzenie nacisku na spiralne podejście do nauki języka obcego.

Odpowiedzialna za wprowadzenie innowacji:

Aneta Lotycz

 
Wróć ● INNOWACJE PEDAGOGICZNE „Sketchnoting in my notebook”, czyli myślenie wizualne jako alternatywna forma tworzenia notatek z lekcji.