Koło naukowe "Mali Odkrywcy" 2019/2020 |
![]() |
![]() |
![]() |
Piątek, 30 Październik 2020 11:42 | |
Od listopada 2019 do kwietnia 2020 wdrażana jest w klasie III innowacja pedagogiczna "Mali Odkrywcy", która ma na celu poszerzeniu wiadomości i umiejętności z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej i matematycznej o treści wykraczające poza podstawę programową z wykorzystaniem szerokiej gamy metod aktywizujących.
Obecnie w edukacji wczesnoszkolnej zakres poznawania polskich osiągnięć naukowych realizowany jest w minimalnym stopniu. Wprowadzając innowację zakłada się, żeby nauka będzie dla uczniów przyjemnością i zabawą, dzięki której poszerzą swoją wiedzę o polskich naukowcach i wynalazcach. W ramach innowacji przybliżone będą dzieciom proste metody badawcze, zapoznające z podstawami nauk matematyczno-przyrodniczych i dające namiastkę pracy przyrodnika – naukowca: ". Cele:
•popularyzacja wiedzy na temat polskiej myśli naukowej wśród uczniów,
•popularyzacja wiedzy na temat wybranych polskich naukowców oraz ich wynalazków, odkryć i dokonań,
•popularyzacja nauk matematyczno-przyrodniczych i historii polskiej myśli technicznej,
•kształtowanie postaw patriotycznych,
•promowanie działań edukacyjnych opartych na aktywnym doświadczaniu, obserwowaniu,
•tworzeniu sytuacji bliskich naukowym dziedzinom wiedzy.
•rozbudzenie pasji badawczej uczniów w młodszym wieku szkolnym poprzez prowadzenie prostych doświadczeń,
•kształcenie umiejętności współpracy w grupie,
• uczenie przełamywania tremy, lęku np. poprzez prezentacje wyników grupy na forum szkoły,
• rozwijanie poczucia własnej wartości poprzez możliwość osiągnięcia sukcesu,
•rozwijanie zainteresowań, • wzmacnianie mocnych stron, rozwój samodzielności.
Innowacja powstała w oparciu o program edukacyjny „Być jak Ignacy” i bazuje za jego założeniach, treściach i celach. Treści do zajęć znajdują się na stronie www.bycjakignacy.pl/. W ramach zajęć koła uczniowie będą odrywać tajemnice nauki, cofając się do czasów wybitnych polskich naukowców i wynalazców. Zajęcia będą miały charakter badawczy i obserwacyjny. Uczniowie oprócz wiedzy tematycznej wykonają z pomocą nauczyciela lub samodzielnie szereg prostych doświadczeń, sformułują wnioski, co wpłynie na zainteresowanie przebiegiem zajęć, umożliwi angażowanie w proces poznawczy wszystkich zmysłów i ułatwi zrozumienie i zapamiętanie omawianych treści. Ponadto program innowacji przewiduje poszerzenie wiedzy w oparciu o treści wyszukane w Internecie, zdobyte doświadczenia podczas wycieczek i wyjść tematycznych, wykonanych gazetek tematycznych, współpracę z rodzicami, promocję Koła na stronie www. szkoły, gazetkach szkolnych, organizowanie konkursów tematycznych, wycieczek, spotkań, podsumowanie działalności w formie prezentacji, zorganizowanie wystawy…, wykonanie końcowej pracy związanej z działalnością wybranego naukowca lub dziedziną, którą się zajmował i przesłanie jej do organizatorów ogólnopolskiego konkursu o tytuł Naukowej Szkoły Ignacego Łukasiewicza zorganizowanego w ramach programu „Być jak Ignacy”.
Odpowiedzialna za wprowadzenie innowacji: Elżbieta Potoniec
|