● „ Leworęczność u dzieci w wieku przedszkolnym ” |
![]() |
![]() |
![]() |
Niedziela, 19 Grudzień 2010 13:38 | |||
Z problemem leworęczności u dzieci przebywających w naszym przedszkolu spotykamy się w każdym roku szkolnym. Należy tym dzieciom pomóc, żeby uzyskały taką sprawność lewej ręki, aby mogły ze swobodą wykonywać różnorodne ćwiczenia graficzne, a w niedalekiej przyszłości bez trudu poradzić sobie z opanowaniem umiejętności pisania. Dlatego wcześnie, bo już w okresie przedszkolnym, należy angażować dziecko w różnego rodzaju zabawy i ćwiczenia, które pomogą mu podnieść sprawność ręki i przygotują do wysiłku związanego z nauką pisania . Pomoc dzieciom leworęcznym w przygotowaniu do nauki szkolnej jest szczególnie potrzebna. Czeka je bowiem bardzo trudne zadanie przystosowania się do życia w „praworęcznej” cywilizacji, tzn. w świecie, w którym wszystkie przedmioty są przeznaczone do posługiwania się nimi przez osoby praworęczne. Również pismo – krój liter, sposób ich łączenia czy dynamika sekwencji ruchów podczas pisania- jest odpowiednie dla osób piszących ręką prawą. Przeszkód i barier, które muszą przejść osoby piszące lewą ręką, jest jak widać wiele. Podstawowy problem stanowi opanowanie umiejętności pisania, ponieważ naturalnym kierunkiem staje się w tym przypadku kierunek stawiania liter od strony prawej do lewej. Tendencję tę można obserwować u wielu przedszkolaków już w momencie podjęcia pierwszych prób rysowania szlaczków czy kreślenia liter.
W początkowym okresie nauki szkolnej pojawia się pismo zwierciadlane, powstające w wyniku zapisu wyrazów lub działań matematycznych od strony prawej do lewej. Trudności te zazwyczaj ustępują w pierwszej klasie, gdy dziecko posiądzie umiejętności orientacji w przestrzeni i nabywa właściwych nawyków ruchowych związanych z pisaniem.
Już w okresie przedszkolnym, podczas rysowania (przede wszystkim szlaczków i ornamentów) należy zwracać baczną uwagę nie tylko na właściwe ułożenie ręki dziecka, ale także na ułożenie kartki papieru. Sposób ułożenia kartki czy zeszytu jest również bardzo ważny w procesie nauki pisania liter i prostych wyrazów, w czym dzieci bywają zazwyczaj bardzo spontaniczne. Należy to kontrolować i korygować od samego początku nauki pisania.
Zwróćmy uwagę : kiedy dziecko leworęczne, podczas wykonywania czynności graficznych, układa rękę w sposób zwierciadlany do ułożenia jej przez osobę praworęczną, zasłania sobie napisany tekst i zamazuje go. Jeśli w porę nie uzyska właściwych wskazówek, samo poszuka sobie sposobu najbardziej dla niego dogodnego, a pamiętajmy, że dzieci zazwyczaj przyswajają sobie błędne nawyki ruchowe. Nabędą zatem złych przyzwyczajeń – najczęściej wyginając rękę w nadgarstku i odchylając dłoń ku górze.
Zarówno w domu jak i w przedszkolu możemy pomóc dzieciom leworęcznym w usprawnianiu techniki pracy graficznej stosując różne ćwiczenia: Ćwiczenia ułatwiające opanowania prawidłowego chwytu i sposobu trzymania ołówka:
Ćwiczenie zdolności do kontrolowania siły nacisku ręki dziecka w trakcie pisania:
Wyrabianie nawyków ruchowych związanych z automatyzacją ruchów ( czyli z kierunkiem pisania):
Ćwiczenie precyzji ruchów:
Ćwiczenia współpracy oka i ręki, wg następujących etapów:
Bardzo ważnym zadaniem rodziców i pedagogów jest wykształcenie w dziecku wiary w siebie, w swoje siły i możliwości, a co za tym idzie - chęci do pracy. Można to osiągnąć, poświęcając na ten cel codziennie chociaż trochę czasu i przestrzegając zasady , która brzmi: zachęcać, lecz nie zmuszać. Ćwiczenia powinny być wykonywane w atmosferze akceptacji i zabawy. Wówczas dziecko przezwycięży lęk przed niepowodzeniem i niechęć do rysowania.
|