● Mały Miś w świecie wielkiej literatury Drukuj
Poniedziałek, 17 Październik 2022 17:18

Od 12 września 2022 r. w grupie przedszkolnej wdrażana jest innowacja pedagogiczna „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”. Działania innowacyjne będą trwały do 31 maja 2023 r. i obejmą VI następujących modułów:

 

CZYTAMY RAZEM Z MAŁYM MISIEM – dzieci wraz z nauczycielem wybierają grupową maskotkę – misia, który w roku szkolnym 2022/2023 odbędzie czytelniczą podróż po domach przedszkolaków. W przedszkolu pluszak „zamieszka” w kąciku czytelniczym. Zostanie nadane mu imię i będzie obecny na zajęciach przeprowadzanych w ramach projektu w roli przewodnika po świecie literatury. Dzieci, po zapoznaniu się z daną lekturą, będą wypełniały kartę z dzienniczka Małego Misia.
EMOCJE W ŻYCIU CODZIENNYM – dzieci wezmą udział w zajęciach na temat emocji. Poprzez zabawę będą uczyć się rozpoznawać emocje oraz różnicować, które z nich są przyjemne, a które nie. Dzieci będą miały okazję wziąć udział w mini-treningu odporności emocjonalnej. Pomoże im to uświadomić sobie, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania oraz nauczy panowania nad nieprzyjemną emocją.
PAMIĘTNIK GRUPY – dzieci zapoznają się z literaturą na temat życia w przedszkolu, tworzą kącik książki z publikacjami dotyczącymi przedszkola oraz prowadzą pamiętnik grupy. Podejmowane działania będą promować wartość wychowania przedszkolnego oraz ukażą korzyści, jakie dzieci zdobywają dzięki uczestnictwu w życiu przedszkolnym. ZMISIOWANE ZAJĘCIA - Zajęcia będą miały charakter nietypowy. Wybór będzie należał do dzieci. Będą musiały wybrać rodzaj zajęć, przeprowadzając głosowanie według podanej instrukcji, ustalić ich przebieg oraz skonstruować odpowiednie pomoce dydaktyczne lub karty pracy.
MAŁY MIŚ I ZDROWE NAWYKI - Dzieci poznają misiową definicję nawyku i będą się wspólnie zastanawiać, jakie nawyki służą zdrowiu. Miś zwróci uwagę na znaczenie nawyku zdrowego odżywiania się i zachęci dzieci do skomponowania posiłku inspirowanego bajką. Dzieci będą tworzyć plany nawyków, które będą kształcić w domu razem z rodzicami tj. nawyk wieczornego czytania.
SPACERKI LITERACKIE - Dzieci zaprojektują wspólnie z nauczycielem „spacerową torbę”, zawierającą przyrządy opisane przez Małego Misia. Tak wyposażone będą odbywać spacery, w celu obserwowania otoczenia, i rozwiązywać zadania literackie. Podczas spacerów będą próbowały samodzielnie wykonać zdjęcia, które posłużą im jako matryca do nietypowych zajęć plastycznych. Zajęcia te będą miały na celu rozwijanie i promowanie czytelnictwa. Pogłębią współpracę między przedszkolem, a środowiskiem rodzinnym oraz lokalnym dzieci. Zachęcą dorosłych do głośnego czytania dzieciom. Wprowadzą dzieci w świat literatury. Wzbudzą zaciekawienie książkami. Staną się doskonałą okazją do przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych. Będą kształtować u dzieci umiejętność słuchania tekstu czytanego oraz rozwijać samodzielność, kreatywność i innowacyjność. Działania podejmowane przy realizacji każdego z modułów są zgodne z kierunkami polityki MEiN.
Odpowiedzialna za wprowadzenie innowacji: Małgorzata Warzocha